İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Reklamcılık








 Yaratıcı Reklamcılık: Gerilla Pazarlaması Nedir?


Sadece yaratıcılık ve küçük bir bütçe gerektiren alternatif pazarlama stratejilerinden biri olan gerilla pazarlaması günümüzde sosyal medyayla birlikte yeni bir boyut kazanmıştır.


Küreselleşmeyle birlikte gelen dönüşümlerin oluşturduğu belirsizlik, işletmeleri daha fazla değer üretmeye ve bu dönüşümlere hızla uyum sağlamaya yöneltmektedir. Bu doğrultuda özellikle büyük işletmeler geleneksel pazarlama yöntemleri ve trend anlayışı çerçevesinde rekabet üstünlüklerini korumaya çalışmaktadır. Bununla birlikte, küçük ve orta ölçekli işletmeler rekabet ortamında başarılı olabilmek ve fark yaratabilmek adına düşük maliyetli stratejilerden oluşan gerilla pazarlamasının sunduğu daha yenilikçi yaklaşımları benimsemeye başlamıştır (Bigat, 2012, s. 1023).
 
Kökeninde gerilla savaş taktiği bulunan gerilla pazarlaması, gerilla savaşlarında olduğu gibi dikkati başka bir yöne çekmeyi hedefleyen bir pazarlama yöntemidir. Bu bağlamda yaratılan reklam mesajları tüketicilerin üzerinde “anlık, akılda kalıcı, çarpıcı ve hızlı etkiler” yaratmaktadır. 1807-1814 yıllarında İspanyolların, Fransız Napolyon’a karşı gerçekleştirdiği direnişte ortaya çıkan gerilla savaş taktiği zayıfların silahı olarak tabir edilmektedir. Bu taktik, düşmana asker olduğunu fark ettirmeden onu ortadan kaldırmak anlamına gelmektedir (Özgül, 2008, 168’den akt.; Çeltek ve Bozdoğan, 2012, s. 4789). Bu pazarlama yöntemi geleneksel pazarlama yöntemlerinin dışında bir teknik kullanarak marka bilinirliğine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu yöntemle yapılan reklam kampanyaları genellikle uygun maliyetli, yaratıcı ve yenilikçi stratejilerdir. Bu stratejinin amacı ise tüketiciler arasında mesajın hızla yayılmasını sağlamaktır (Örnek, 2016).
 
Gerilla kelimesinin reklamcılık anlayışındaki anlamı; reklam mesajını reklam vermeden hedef kitleye iletmektir. Diğer bir ifadeyle televizyon, dergi, gazete gibi geleneksel kitle iletişim araçlarında olduğu gibi hedef kitleye doğrudan ulaşmayı hedeflemeyen bir reklamcılık kavramını ifade etmektedir (Tanrıverdi, 2011, 69-70’den akt.; Pir, 2019, s. 39).
 
Günümüzde web 2.0 ve web tabanlı uygulamaların olanak sağladığı sosyal medya ile mesajlar hızla yayılabilmektedir. Bu doğrultuda gerilla pazarlama stratejisi bağlamında oluşturulan bir reklam mesajı viral bir etki yaratarak tüketiciler arasında yayılmaktadır. Dolayısıyla sadece yaratıcı bir reklam mesajı ile işletmeler hiçbir maliyet ödemeden etkili bir şekilde marka bilinirliğine katkı sağlayabilmektedir.

 
Arş. Gör. Aydan ÜNLÜKAYA
 

Kaynakça

Bigat, E. Ç. (2012). Guerrilla advertisement and marketing. Procedia - Social and Behavioral Sciences , 1022 – 1029.
Çeltek, E., & Bozdoğan, M. (2012). Alternatif Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Gerilla Pazarlama: Uygulanmış Gerilla Pazarlama Reklam Örneklerinin İncelenmesi ve Turizm Sektörü İçin Model Önerileri. Journal of Yasar University, 4788 - 4812.
Örnek, M. (2016, 01 27). Gerilla Pazarlama Nedir? 03 29, 2021 tarihinde pazarlamasyon.com: https://pazarlamasyon.com/guerrilla-marketing-gerilla-pazarlama-nedir/ adresinden alındı
Pir, E. Ö. (2019). The Unoffıcıal Weapon Of Marketıng Communıcatıon: Gerılla Marketıng. EBYU İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33-43.