İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik








 Erken Dönem Girişimcilik Üzerine Bir Yazı: Startup Ekosistemi


İstanbul Gelişim Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölüm Başkan Yardımcısı ve Bölüm Öğretim Üyelerimizden Dr. Öğr. Üyesi Orhan Özaydın, genç girişimci adayları olan sizlerin fikirlerine yön verebilecek tavsiyelerini paylaşmıştır.


Girişimciliğin tanımını yaparak başlamak gerekirse, aşağıdaki gibi bir anlatım yerinde olacaktır: “İnsanın beyin gücüne dayanan üretkenlik veya ekonomik değerler yaratma kabiliyeti; düşünme, akıl yürütme, hayal gücü, yaratıcılık, risk ve sorumluluk üstlenme gibi daha çok entelektüel ve cesaret kökenli niteliklerinin bir ürünüdür girişimcilik.”

Girişimcinin özelliklerini ise kısaca şöyle sayabiliriz: Girişimci sürekli bir amaç içindedir, ön yargılı değildir, iyi gözlem yapar, sorunları tespit eder, hayal dünyası geniştir, sorunlara farklı çözümler geliştirir, analitik düşünür ve ayağı yere sağlam basar.

Genel olarak girişimcilikte fikri emeğin ön planda olduğunu görüyoruz. Bununla beraber, eğer girişimcilik bir startup (erken dönem girişimcilik) faaliyetleri için yapılıyorsa, fikri emek yanında ve fiziki emek de gerektirir. Startup girişimcisi, işin en baştaki kuruluş aşamasından itibaren, her anında fiziki emeğini de ortaya koymak durumundadır.

Bir yandan bu zorluklar varken, diğer taraftan girişimciliğin bize çok cazip göründüğünü anlamış oldum sayın Prof. Dr. Gülüzar Hocamızın araştırmasından. Sayın Hocamız ,Prof. Dr. Gülüzar Kurt Gümüş, startup performansları ile ilgili yaptığı araştırmasında (2020) ilgimi çeken enteresan bir veri gördüm: Türkiye’deki vatandaşlarımızın %80’i girişimciliği güzel bir kariyer seçeneği tanımlamış. Beklediğimden fazla yüksek bir oran oldu bu. Bunun gibi çok güzel bulgular var. Türk insanının girişimciliğe bakışı global ortalamaya göre daha olumlu, Türk insanında ciddi bir heves ve potansiyel görünüyor.

Sayın Hocamızın yapmış olduğu araştırma, “Startup’lar yönüyle TÜRKİYE'NİN GİRİŞİMCİ PERFORMANSI”. Nobel Bilimsel Eserler yayınlarından, Research on Financial Performance kitabında ilk bölümünde yer alıyor. Sayın Gümüş çalışmasında, girişimcilikle ilgili düşüncelerimizin yanında, yıllara göre Türkiye’deki startup ekosisteminin durumuna da değinmiş. Startup ekosisteminin önemli unsurları olan hızlandırıcılar(mentörler, eğitimler), ortak çalışma alanları, teknoparklar ve yatırımcılar hakkında bilgi içermekte. Araştırma verilerine göre, 2010 - 2019 yılları arasında Türkiye’de startup ekosisteminin geliştiğini ve yukarıda saydığımız unsurların sayılarının arttığı görülüyor. Tabi ekosistemin gelişmesiyle Türkiye’deki startuplar da gelişiyor, sayıları artıyor, daha başarılı oluyorlar. Ekosistem gelişiminin startuplara olumlu etkisi görülüyor ve sayılarının arttırılması gerekiyor.

Çevresel faktörlerin geliştirilmesinin yanında girişimcinin kendisinin de gelişmesi zaruri. Girişimcilerin bazı hataları yüzünden yeni projeler ölü doğabiliyor ya da bir sonraki seviyeye sıçrayamıyor. Girişimin başarısız olma sebeplerinden biri, girişimciler fikirlerine çok âşık oluyorlar ve geliştirmeye açık değiller. Esasen burada bir farkındalık eksikliği oluyor. Pazar araştırması yapmıyorlar, kendi ürünlerinin en iyisi olduğunu düşünüyor.

Sonuç olarak, startup ekosisteminin her boyutunda eş zamanlı gelişme sağlanırsa (girişimci, mentor, yatırımcı, fiziksel şartlar) startup projelerinin sayısı ve başarı oranları da artacaktır.

Dr.Öğr.Üyesi Orhan Özaydın, CMA