Çocuk işçiliğine ilişkin literatürde çok sayıda çalışmaya rastlanmaktadır. Fakat bu çalışmaların çoğu çocuklara ilişkin istatistiklere dayanmakta ya da çocuk işçiliğine neden olan faktörler iktisadi kavramlar olarak açıklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, okul çağındaki çocukların ‘çocuk işçi’ rolünü benimsemelerinin nedenlerini araştırmak ve bu faktörlerin etkilerini belirlemektir. Bu bağlamda gelişmekte olan ülkelerde çocuk işçiliği üzerinde etkili olan faktörleri incelemek için MINT Ülkeleri’nin 1990-2018 dönemine ait verilerinden yararlanılarak çocuk işçiliğine neden olan faktörler dinamik panel veri analizi ile belirlenmeye çalışılmıştır.
Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri ve yoksulluk çocuk işçiliği ile yakından ilişkilidir. Bu nedenle insani gelişmişlik endeksi modele bağımlı değişken olarak eklenmiştir. Literatürdeki çalışmalar göz önünde bulundurularak nüfus artışı, ilkokula okul kaydı oranı, ilköğretim süresi ve işgücüne katılım oranı değişkenleri bağımsız değişken olarak modele eklenmiştir. Analiz sonunda tüm değişkenler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Nüfus artışı ve ilköğretim öğrenci sayısının insani gelişmişlik endeksi üzerindeki etkisi negatif, diğer değişkenlerin etkisi ise pozitif bulunmuştur.
Makalenin tamamına
buradan ulaşabilirsiniz.