İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Lojistik Yönetimi








 Süveyş Kanalı Krizi


24 Mart tarihinde Evergreen gemisinin Süveyş Kanalını tıkaması sonucu dünya gemi ticaretinde kriz yaşandı.


24 Mart tarihinde meydana gelen kazada Evergreen gemisi Süveyş Kanalı'nda çaprazlama halde hareket edemez hale geldi. 29 Mart tarihinde ise gemi yüzdürüldü ancak bu dönemde birçok kriz yaşandı. Süveyş Kanalı üzerinden Orta Doğu ve Avrupa arası sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) taşımaları sürdürülemez hale geldi. Orta Doğu'dan Avrupa'ya haftalık 5 adet LNG gemisi geçmekte. Dolayısıyla kanalın kapalı kalması halinde  2 haftada yaklaşık 2 milyon metreküplük LNG taşımasının gerçekleştirilememesi mümkündü. Nitekim tıkanıklığın yaşandığı ilk günlerde kanalda gemi kuyruğu oluşmaya başladı. Hatta bazı firmalar bazı gemilerini Ümit Burnu'na yönlendirdi. Bu krizin yaz aylarına girerken yaşanması elbette kötü senaryonun olumlu yanı olarak görülebilir. Yine de Avrupa'nın enerji konusunda yetkili kurum ve kişiler, kıtanın düşük yer altı depoları için enerjiye muhtaç olduğunu ifade etti. Bunun yanında geminin kanalı tıkamasıyla kanaldan geçen gemi trafiği felç oldu.Yaklaşık 400 gemi kanalın iki yakasında sıkışıp kaldı. Süveyş Kanalı yöneticilerine göre de kanalın kapalı olduğu her gün Mısır, 12 ile 14 milyon dolar arasında kayıp yaşadı. Gemi 29 Mart itibarıyla tekrardan yüzdürülmeye başlandı. Kanalın en kısa sürede gemi trafiğine tekrar açılması bekleniyor. Bazı uzmanlara göre olayın ilk etkileri yanında büyüyen etkilerinin de olabileceği söz konusu. Buna göre kanalda sıkışan trafik Avrupa'daki limanlarda boşaltma esnasında kuyruk oluşturabilir. Buna ek olarak Asya ülkelerinin ihracat yapabilmesi için ihtiyacı olan konteynırların bölgede takılı kalması da bir problem olarak gözükmekteydi. 

Ek olarak bu olayla birlikte Türkiye'de bazı lojistik profesyonelleri Türkiye'nin de ortağı olduğu bazı alternatif rotaları tekrar gündeme getirdi. Örneğin Güneydoğu'da yer alan Habur ve Ovacık sınır kapılarında yapılacak demiryolları yatırımının ileride tekrar oluşabilecek benzer krizler için bir alternatif oluşturabileceği düşünüldü. Zaten halihazırda Bağdat yönetimi Türkiye'deki yetkililerle burada bir demiryolu hattı için görüşmeler sürdürüyor. Ayrıca  Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlayan İpek Yolu'nun da önemi bir kez daha anlaşıldı.