Ağızdan ağıza pazarlama (APP); “insanlara, mallar ve hizmetler hakkında konuşmaları adına bir neden vermek ve bu konuşmanın gerçekleştirilmesini kolaylaştırmak” şeklinde tanımlanabilir. Bu kapsamda bu yöntem ile kişiler ailesi, arkadaşları, akrabaları gibi yakın çevresinde bulunan kişiler ile bir ürün hakkındaki deneyimlerini paylaşmaktadır. Kişilerin en çok çevresindeki kişilere güven duyduğu düşüncesiyle APP, en etkili pazarlama yöntemlerinden birisidir. APP’nın en güçlü yönü ise ticari amaç gütmeksizin kişilerin birbirleriyle sözlü olarak deneyimlerini paylaşmasıdır.
Dijital dünyada da bu yöntem markalar tarafından sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Yapılan bir araştırmanın bulgularına göre tüketicilerin %76’sı markaların reklam mesajlarından çok dijital dünyada yer alan ve ünlü olmayan kişiler tarafından paylaşılan içeriklere güvenmektedir. Bu durum markaların “kullanıcı tarafından oluşturulan içerik (user-generated content)” yöntemini kullanmasının önemini göstermektedir. Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik; bir markanın takipçileri, ürün kullanıcıları veya tüketicileri tarafından dijital ağlarda fotoğraf, video, sosyal medya gönderisi ya da markaya ilişkin herhangi bir içerik oluşturulması şeklinde tanımlanabilir. Bu yöntemin marka tarafından oluşturulan içeriğe göre 7 kat daha fazla yüksek etkileşim sağladığı görülmüştür.
Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriğin etkili olmasının başlıca sebebi hedef kitleye sunduğu güvenilirliktir. Günümüzde yoğun reklam mesajına maruz kalan tüketicilerin markalar tarafından oluşturulan içeriklere karşı güven duymadıkları görülmektedir. Kişiler bu noktada duygusal bir bağ kurdukları markalarla daha fazla etkileşim kurma eğilimi göstermektedir. Bu ilişkiyi kurmanın en iyi yollarından biriside şeffaflığın sağlanması ve iyi bir hikâyenin sunulmasıdır. Hayranları pazarlama stratejilerine dâhil etmenin yolunu bulan markalar bu sayede kişilerin parçası olmaktan heyecan duyduğu bir topluluğu yaratmaktadır.
Bu yöntemin güvenilirlik dışında yeni kullanıcılara ulaşmak ve viral olma potansiyeli gibi avantajları da bulunmaktadır. Tüketiciler bu içerikleri oluşturulan kişilere güven duymaya başladığı zaman ağında bulunan diğer kişilerde bu durumu görmektedir. Bu durumda potansiyel müşterileri çekebilmek için markalar açısından bir şans yakalamak anlamına gelebilir. Ayrıca kişiler yaratıcılıklarını dijital ortamlarda yer alan diğer kullanıcılarla paylaşma eğilimi gösterdiğinden, kullanıcı tarafından oluşturulan içeriğin viral olarak yayılması sıradan bir içeriğe göre daha yüksek olacaktır.
Arş. Gör. Aydan ÜNLÜKAYA
Kaynakça
Clum, M. (2021, 01 19). Top 7 Video Advertising Trends of 2019. 06 07, 2021 tarihinde WordStream: https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/03/12/video-advertising-trends adresinden alındı
Kullanıcı Tarafından Oluşturulan İçerik Nedir? (tarih yok). 06 07, 2021 tarihinde marketingtr.net: https://www.marketingtr.net/tr/blog/detay/Kullanici-Tarafindan-Olusturulan-Icerik-Nedir/6/235/0 adresinden alındı
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing (14th Edition). Boston: Pearson Education.
López, M., & Sicilia, M. (2013). How WOM marketing contributes to new product adoption: Testing competitive communication strategies. European Journal of Marketing, 47(7), 1089-1114.