İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Lojistik Yönetimi (İngilizce)








 Küresel ticaret için alternatif rota


“Avrupa’da ürerilen bitmiş mallar için artık Ukrayna üzerinden geçen rota kullanım dışı kaldığından bu malların önce Orta Asya’ya ve oradan da Rusya’ya ulaşması söz konusu olmaktadır. “


Lojistik sektöründe yaşanan konteyner sıkıntısının azalmaya başlamasının ardından şimdi de Rusya’nın Ukrayna işgali tedarik zincirinde ciddi sorunlara yol açabilir. Tedarik zincirine ilişkin bu problemler açısından Türkiye’nin konumu göz önünde bulundurulduğunda sahip olduğumuz avantaj öne çıkmaktadır. 
 
Avrupa’da ürerilen bitmiş mallar için artık Ukrayna üzerinden geçen rota kullanım dışı kaldığından bu malların önce Orta Asya’ya ve oradan da Rusya’ya ulaşması söz konusu olmaktadır. Bu durumun üstesinden gelmek adına Türkiye’nin konumunun daha aktif kullanılabilmesi için lojistikçiler tarafından hazırlanarak bakanlığa sunan raporda; işler durumdaki kapının altyapısının güçlendirilmesi için gerekli girişimlerin yapılması ve alternatif rotaların önündeki engellerin kaldırılması önerileri yer aldı.Türkiye üzerinden geçerek Asya ile Avrupa arasındaki yük taşımacılığının hızlandırılması amacıyla bir süre önce çalışma başlatıldı.
 
BTK demiryolu hattı güzergahındaki Rusya, Azerbaycan, Gürcistan, Kazakistan gibi ülkelerde 1520 mm olan ray açıklığının Avrupa ve Türkiye’de 1435 mm olması nedeniyle her iki kıtadan gelen trenler için Gürcistan’ın Ahılkelek kenti bir kesişim noktası olmaktadır.Bu nedenle Asya'dan gelen trenlerin ulaştığı Kars Lojistik Merkezi ile Ahılkelek arasında yeni bir hat yapılıyor.Yapımı süren ve Türkiye'de ilk çift ekartman rayı döşenen bu hattaki raylar hem 1520 mm hem de 1435 mm olarak uyumlaştırılacak ve bununla birlikte yüksek maliyetli boji değişimi işlemleri de sona erecektir.