İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Lojistik Yönetimi








 Konteyner Kıtlığı


Pandemi dönemi oluşan belirsizlik piyasada konteyner kıtlığı krizine yol açtı.


Pandeminin ilk dönemlerinde oluşan piyasanın olumsuz yönde ilerleyeceği algısı sonrası Çin'in konteyner üretimini kısması sonrası dünyada patlak veren konteyner kıtlığı krizi bu süreçte ticarette büyük sorunlara yol açtı. Özellikle pandemiden ilk çıkan ülke olan Çin’in çok hızlı bir şekilde ihracata başlaması ile dünyadaki bütün limanlardan boş konteyner toplamaya başlaması konteyner piyasasına bir” konteyner kıtlığı” olarak yansımıştır. Bu yansıma da kasım ayında 2 bin dolar olan bir konteynerin fiyatının 6.000 dolara kadar çıkmasına sebep olmuştur. Bu kıtlığın önüne geçmek için ülkeler çeşitli tedbirler almışlardır. Örneğin ABD, limanlarından boş konteyner çekilmesine izin vermemektedir. İsrail ve Yunanistan ise 50 konteyner ile sınırlandırmıştır. Türkiye de tıpkı diğer ülkeler gibi bu kıtlıktan etkilenmektedir. Mısır ve Yunanistan’dan konteyner çekmeye çalışan ülkemizin limanlarında boş konteyner sorunu devam etmektedir.
 
Çin’in Çözüm Yaklaşımı

Yaşanılan kıtlık, konteynerleri özellikle ticaret yoğunluğunun çok yüksek olduğu Çin-ABD hattına taşımasına rağmen ABD’de çalışan işçi sayısının pandemi dolayısıyla azalması, çalışan gemi operatörleri sayısının azalması ve tüketici satın alma duyarlılığındaki değişiklikler nedeniyle Çin’den giden konteynerlerin daha azının geri gelmesine sebep oldu ve giden her 10 konteynerden sadece 4’ü döner oldu. Bu durum Çin’i yeni çözümler üzerine düşünmeye itti ve Çinli yetkililer bu sorunun çözümü için uluslararası taşıyıcılarla birlikte çalışma çağrısında bulundular. Bununla birlikte Çinli konteyner üreticilerine yapılan baskı ile de yeni konteynerlerin üretiminde artış sağlandı. Ancak söylenebilir ki bu artış şu anda çözüm sağlamış gibi gözükmüyor. Nitekim uzmanlara göre sorun yeni konteyner üretiminde değil eski konteynerlerin istenilen zamanda istenilen yerde olmamasından kaynaklanıyor. Bu yıl faaliyet hayatını sonlandıracak konteynerlerde bir azalma ve üretimdeki hacimli artış ile global çapta hacimde %6.5’luk bir artış yaşanacak ama bu problemin ne zaman çözüme ulaşacağı hâlâ bir soru