İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Reklamcılık





 Gerilla Reklamcılığın Yükselişi


Gerilla reklamcılık, düşük bütçeyle yüksek etki yaratmayı hedefleyen yaratıcı, sıra dışı ve çoğu zaman sokaklara, kamusal alanlara yayılan pazarlama stratejilerini kapsar. Bu stratejiler genellikle sürpriz, mizah, şok etkisi ve güçlü bir görsellikle çalışır.


Gerilla reklamcılığın temel özellikleri, beklenmedik yerlerde karşımıza çıkması, dijitalle birleşerek viral etki yaratması, katılımcı veya etkileşimli olması, kısa sürede maksimum dikkat çekmesi, genellikle sokakta, kamusal alanda ya da dijital mecralarda hibrit şekilde karşımıza çıkması olarak nitelenebilir. Gerilla reklamcılık artık sadece fiziksel değil. Özellikle TikTok ve Instagram gibi platformlarda AR (Artırılmış Gerçeklik) filtreleri, viral ses efektleri, challenge formatlı içerikler ile dijital gerilla kampanyalar da geliştiriliyor.

Gerilla reklamcılık günümüzde yapılan reklam kampanyalarında sıklıkla karşımıza çıkan, yükselen trendlerin başında gelmektedir. Bu türdeki reklamların son yıllardaki en önemli örneklerinden biri Maybelline’in Londra’da 2023 yılında yayınlanan “Dev Maskara Reklamı”dır. Bu gerilla reklamında Maybelline, bir otobüsün tekerleklerine dev maskara fırçası ekleyerek TikTok ve Instagram’da viral olan bir video yayınladı. Otobüs tekerleği dönerken maskara fırçası da adeta kirpiklere sürülüyormuş gibi görünüyordu.

Maybelline reklamı dışında 2022’de McDonald's markasının Fransa’da yaptığı gerilla reklam da tüketicilerden çok ilgi gördü. Bu kampanyada yaya geçidi çizgileri, McDonald's patates kızartmalarına benzetildi. Bu geçitlerin başına devasa bir ketçap poşeti de yerleştirildi.

Barbie filminin 2023 yılında yapılan kampanyasına da gerilla reklamcılık kullanıldı. Bu kampanyada marka, tüm şehirlerde billboard’lar ve otobüs duraklarını minimalist bir şekilde sadece Barbie pembesi ile kapladı. Hiç yazı yoktu. Airbnb üzerinden Malibu’daki Barbie evi kiralanabilir hale getirildi. Avustralya'da gerçek bir Barbie ayak izi plaja yerleştirildi.

Gillette’nin ABD’de 2023 yılında yaptığı üniversitelerde ve spor salonlarında erkek tuvaletlerindeki aynalara, görünmeyen ama buharla beliren motivasyon cümleleri yerleştirildi. Bu bağlamda kişisel bir alanı (ayna) dönüştürdü. Duygusal bir bağ kurarak marka imajını güçlendirdi. “Görünmeyen mesaj” etkisiyle şaşırtıcılık yarattı.
Fransa’da 2024 yılında Doktors of the World isimli STK’nın reklamında da gerilla reklamcılık kullanıldı. Göçmenlerin sağlık hizmetine erişimini destekleyen STK, güneş ışığı altında görünmeyen ama gece sokak lambalarıyla aydınlatıldığında ortaya çıkan billboard’lar yaptı. Üzerlerinde “görünmez hayatlara görünür ol” yazıyordu.
Netflix, 2022 yılında Stranger Things 4’ün tanıtımında da gerilla pazarlamanın olanaklarından yararlandığı bir kampanya yürüttü. Dünya genelinde çeşitli şehirlerin gökyüzüne “Upside Down” dünyasından portal animasyonları yansıtıldı. Londra’da bir binanın duvarından Demogorgon çıkıyormuş gibi dev bir 3D projeksiyon yapıldı. Paris metrosunda bir tünel, dizi temasıyla interaktif hale getirildi.