İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik








 Çevrim İçi Satışlarda Tedarik Süreci Hataları




Pandeminin de etkisi ile sanal alışverişlerin sayısında fazlasıyla artış gerçekleşmiştir. Müşteriler çevrim içi alışverişleri daha sık yapmaya başlamış, bu da işletmelerin için işlemlerin sayısını arttırmıştır. Bunun sonucunda satış yapan firmalar bazı tedarik sorunlarının üstesinden gelmede sorun yaşamışlardır. Bu da dolayısıyla memnun müşteri kitlesi oluşturma konusunda işletmelere engel oluşturmuştur. Sanal satışlarda %100 güvenilir lojistik sağlamak mümkün olmasa da bir işletmenin aşağıdaki hatalardan kaçınarak daha geniş ölçüde müşteri memnuniyeti kazanması mümkün olabilecektir (John ve Wild, 2007):

Tedarik Zincirinde Sürecin Anlaşılmaması: Tedarik merkezleri bir saat, bir gün ya da bir hafta içerisinde kaç sipariş onayı verebilir? Standart, hızlandırılmamış gönderiyle bir paketin tedarik merkezinden müşteriye ulaşması ne kadar sürer? Ayrıca, belirli bir günde merkeze ne kadar stok girilebilir? Bir işletme, bu soruları cevaplayamıyorsa, teslimat taahhütlerinin karşılanması oldukça zor olacaktır (John ve Wild, 2007). Öncelikle bu soruların mantıklı olarak cevaplanması ve iş akışının bir şemasının çizilmesi gerekmektedir.

Teslimat Süresinin Abartılması: Girişimci işletme yetkilisi/müdürü hava koşulları, pandemi koşulları gibi kontrol edilemeyen durumları göz önünde bulundurarak, teslimat süreleri hakkında abartılı taahhütlerde bulunmaktan kaçınmalıdır (John ve Wild, 2007). Aynı zamanda müşterilere gerçekçi olmayacak kadar kısa teslimat süreleri bildirmekten de kaçınılmadır. Tedarik faaliyetlerinde esneklik kazanılması önemlidir. Bu noktada doğru bilgilerin müşteriler ile paylaşılması önem arz etmektedir.

İadelerin Planlanmaması: İşlerin devamlılığı açısından müşterilerden gelen iadelerin de iyi değerlendirilmesi gereklidir. İşletme içerisinde bir iade süreci belirlenmeli ve müşterinin iade ürünü merkeze varmadan yeni ürün gönderimi sağlanmalıdır. Müşterilere hızlı dönüşler yapmak, girişimci firmalara ürünlerinin arkasında durdukları imajını kazandırır (John ve Wild, 2007). Unutulmamalıdır ki hız, günümüzde işletmeler arasında en önemli farkı yaratan değişkenlerden biridir.

Müşteri İhtiyaçlarının Anlaşılamaması: Birçok internet müşterisi, daha düşük kargo bedelleri ödeyebilmek adına gönderi süresinin uzamasını kabul etmektedir. Bu fiyat-hizmet farkının dengelenmesi, müşterilerin sipariş masraflarının düşürülmesine olanak sağlayabilir (John ve Wild, 2007). Daha düşük fiyata daha yüksek kalitede hizmet sunabilmek fark yaratan noktalardandır.

İşletme İçi İletişim Eksikliği: Pazarlama departmanları lojistik personeliyle iletişim içerisinde olmalıdır. Lojistik profesyonellerine verilecek bilgideki eksiklik, iyi planlanmamış bir pazarlama faaliyetinin web sitesini çökertmesine ve halkla ilişkiler departmanının bir kâbusla baş başa kalmasına sebep olabilir (John ve Wild, 2007). Bu sebeple işletme içinde koordinasyonun etkin bir biçimde sağlanması önemlidir.
 
Kaynak:
John J. & Wild, K. L. (2017). Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları (8.Baskıdan Çeviri). (Çev. Arı G.S.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
 

Çağlar Karakurt
Araştırma Görevlisi
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü