İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik








 DÖVİZ KURLARININ İŞLETMELER İÇİN ÖNEMİ


Döviz kurlarının, işletmeler üzerindeki etkileri üzerine çalışmalar devam ediyor.


Son dönemde ülkemizde döviz kurlarının artışı ile birlikte birçok işletme haliyle bu durumdan etkilenmiştir. Bu etkiler uluslararası iş yapan işletmeler için birbirinden farklı olabilmektedir. Örneğin yoğun ihracat yapan işletmeler daha fazla kar sağlayabilirken, işlemlerini yoğun ithalat üzerine gerçekleştiren işletmeler zarar edebilmektedir.

Öncelikle döviz kurlarının, küresel pazarda bir işletmenin ürünlerine olan talebi etkilediğini bilmekte fayda vardır. Zayıf (diğer para birimlerine göre düşük değerli) bir para birimine sahip olan bir ülke, ihracat fiyatlarında düşüş, ithalat fiyatlarında ise artış yaşayacaktır. Dünya pazarlarında bu ülkenin ihraç ettiği ürünlerin fiyatlarının daha düşük olması, işletmelere, ürünleri daha yüksek fiyatlı olan işletmelerden pazar payı alma fırsatı verebilmektedir. Ayrıca, bir işletme, para birimi zayıf olan bir ülkeden kaynak sağlıyorken, ürünlerini güçlü (diğer para birimlerine göre yüksek değerli para birimi) para birimine sahip olan bir ülkede satarsa da kârını artırabilir. Örneğin bir işletme, işçi ve tedarikçilerine, düşen bir yerel para birimi cinsinden ödeme yaparsa ve ürünlerini artan bir para birimi cinsinden satarsa, masraflarını zayıf para biriminde öderken gelirlerini güçlü para biriminde sağladığı için fayda elde eder.

Sonuç olarak döviz kurlarının daha istikrarlı olduğu bir piyasada iş yapmak daha kolayken daha dalgalı kur olan ülkelerin yerel işletmeleri üzerinde baskı oluşturabilmektedir. Bu noktada uluslararası iş yapan işletmelerin karar alma ve risk analizi konusunda daha dikkatli davranması gerekmektedir.
 
Kaynak:
John J. Wild, K. L. (2017). Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları (8.Baskıdan Çeviri). (Çev. Arı G.S.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
 
Çağlar KARAKURT
Araştırma Görevlisi 
İstanbul Gelişim Üniversitesi
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi 
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü