İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik








 KÜRESEL E-İŞLETMECİLİK


İnternet, girişimciler gibi çok uluslu şirketler için de yeni coğrafi pazarlarda satışları artırmada popüler hâle gelen bir büyüme yöntemidir.


İnternet, girişimciler gibi çok uluslu şirketler için de yeni coğrafi pazarlarda satışları artırmada popüler hâle gelen bir büyüme yöntemidir. İşletmelerin internet kullanarak yeni pazarlara girerken dikkate almaları geren bazı konular vardır. Öncelikle altyapı büyük miktarlarda yatırım yapmadan önce dikkate alınması gereken hususlardan biridir. Potansiyel müşterilerin internete kolayca ulaşıp ulaşmadıklarını araştırmak gereklidir. Bu yüzden girilecek ülkelerin ileri dijital ağları geliştirip geliştirmediği belirlenmelidir.


İkinci olarak işletmeler yükümlülüklerden korunmak için, ülkelerde uygulanan farklı ticari politikalar hakkında bilgi edinmelidir. Bu konuda da incelenmesi gereken hususlar genel olarak reklam yayın uygulamaları, hilenin önlenmesi, şiddet, kışkırtma ve grafiklerin düzenlenmesi konularını kapsamaktadır. Ayrıca ülkelerin e-işletmecilik faaliyetleri için belirlediği standartlar her zaman çok net değildir. Standartlar, uluslararası işletmeleri yerel pazarlardan uzak tutmak için ticaret engelleri olarak konulmuş olabilir. Bu yüzden standart ve prosedürlerin çok ayrıntılı bir incelemesinin yapılması önemlidir.
 
E-İşletmecilikte diğer önemli bir husus ise tüketici verilerinin toplanması ve satışları artırmak üzere kullanılması konusudur. Bazı ülkelerde tüketici grupları bu tür bilgi toplamayı gizlilik ihlali olarak görmektedir. Eğer tüketiciler, özellikle bu bilginin nasıl toplandığından emin olmazlar ise hukuki anlamda haklarını savunma yollarını denerler. Bu gibi sorunlarla mücadele etmek işletme isminin karalanmasına sebebiyet verebilir. Bu yüzden gizlilik ve verilerin kullanımı konuları dikkate alınması gereken konuların başında gelmektedir.
 
Son olarak finansal konular da uluslararası e-işletmecilik işlemlerinde önem arz etmektedir. Yurtdışına yapılan ticari işlemlerde hangi tarafın vergiyi üstleneceğine ilişkin uluslararası politikalar henüz tam anlamıyla geliştirilmemiştir. Bu konularda nasıl davranılması gerektiği konusunda ülkeler arasında büyük ölçüde farklılıklar bulunmaktadır. Bu yüzden yine ülkelerin yasal düzenlemeleri iyi bilinmeli ayrıca bu ülkelerdeki tüketicilerin davranış ve finansal yaklaşımlarını anlamak için kültürleri iyi tanınmalıdır.
 
Kaynak:
John J. & Wild, K. L. (2017). Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları (8.Baskıdan Çeviri). (Çev. Arı G.S.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
 
Çağlar KARAKURT
Araştırma Görevlisi
İstanbul Gelişim Üniversitesi
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü