19 Aralık 2020 Cumartesi
''Pandemi Sürecinde Şirketlerin Karşılaşmış Oldukları Riskler'' Adlı Etkinlik
İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimleri Fakültesi Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü'nün düzenlediği 'Pandemi Sürecinde Şirketlerin Karşılaşmış Oldukları Riskler ve Çalışanlar Üzerine Etkisi' adlı etkinlikte sorulan sorular ve cevaplar öğrenciler için derlendi.
Hayat Kimya A.Ş 45 şirket ve 46 markası bulunan ve 7 ülkede operasyon gerçekleştiren birçok ülkenin pazarına ulaşmış bir firma. Peki, farklı ülkelerde yatırım yapabilmek ve oradaki tüketiciye ulaşabilmek için firmanın uluslararası organizayson yapısı nasıl olmalıdır?
- Firma olarak hızlı tüketim sektörüne hizmet ediyoruz, ürünlerimiz hızlı üretilip hızlıca tüketilen malladır. Zorlu ve kompleks bir süreç, bu yüzden yurtdışında kurulan her iştirakte ve yatırımda ‘’matrix’’ yapılanma söz konusudur yani ana yönetim merkezi Türkiye olsa bile her ülkenin riskini, finansal sürecini, mali işlerini ve piyasa yapısını o ülkedeki çatı yapılar olarak adlandırdığımız yapılarla işbirliği içerisinde çalışarak bu zor süreci efektif bir hale getiriyoruz.
Birçok ulusal ve uluslararası firmada yöneticilik yaptınız. Öğrencilerimizle reel piyasa hakkındaki bilgilerinizi paylaşır mısınız?
- Denetim şirketlerinden bahsedecek olursak, bu şirketleri en düşük seviyeden işi öğrenmeye başlayacağınız okullar olarak görebilirsiniz. Başarılı oldukça kurum içinde yükselebileceğiniz bir hiyerarşik sistem mevcuttur. Junior yani başlangıç seviyesinden birçok basamağı geçerek şirketin kar ortağı seviyesine ulaşabildiğiniz bir pramit gibi düşünülebilir. Edindiğim tecrübeler itibariyle herhangi bir kurumda ve herhangi bir pozisyonda yükselmek ve başarılı olmak için öncelikle çalışkanlık ve iletişim başta gelmektedir diyebilirim.
Uluslararası bir kariyer tecrübesi olmayan yahut fırsat bulup yurtdışına dahi çıkamayan gençlerimiz kendilerini nasıl uluslararası şirketler nezninde tercih edilebilir hale getirebilir?
- Yetenek havuzlarına girmek arkadaşlara fayda sağlayacaktır. Yurtdışı ile kordineli birçok şirket bulunuyor ve bu şirkletler, başarılı gençleri kendi şirketlerinin yurtdışındaki ayağına göndererek gelişimlerine katkıda bulunabiliyorlar. Doğal olarak herkes bu yetenek havuzlarına giremiyor yada girmek kolay değil. Dediğim gibi çalışkanlık ve iletişim burada yine öne çıkıyor. Şirket içi ‘’networking’’ bu durumda çok önemli olabiliyor.
Mali işler departmanının yapısı nasıldır? Burada çalışabiliecek profildeki elemanların nasıl olması gerektiğinden bahseder misiniz? Bu departmanda çalışmak isteyenler nasıl bir donanıma sahip olmalıdır?
- Bütçe müdürülüğü, finans-operasyon müdürlüğü, maliyet müdürlüğü, satış finans müdürlüğü, risk yönetimi gibi birimleri barındıran bir departmandır. Uluslararası Ticaret, Ekonomi, İşletme vb. bölümlerden mezun olanların yeteneklerine ve uzmanlaşmak istedikleri alanlara göre seçim yapabileceği bir departmandır.
Pandemi şirketleri nasıl etkiledi?
- Şirketler açısından en önemlli konu ‘’alacak riski’’ olmuştur. Alacak yönetiminin doğru yapılması gerekmektedir, yani tahsilatları ve alacak portföyünü doğru yönetmek gerekmektedir.
Hangi alanda faaliyet gösteren şirketler pandemiden daha olumsuz etkilenmiştir?
- Pandeminin başında makroekonomik değerlendirmeler ve öngörüler yapılmıştır. Fakat geldiğimiz noktada sektör bazında hatta şirket bazında konuşabilmek söz konusudur. Turizm ve eğlence sektörü kaybedenlerin en başında yer aldı. Havacılık, otomativ sektörü ve inşaat sektörü de etkilenmiştir. Öne çıkan ve yükselen yani kazanan sektörler ise tıbbi malzeme ve hizmet sağlayıcılarıdır.
Peki bundan sonraki süreçte firmaların nasıl önlemler alması lazım?
- Araştırmalar ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde yapılan akademik çalışmalar doğrultusunda üretilen yöntemlere göre öncelikle şirketlerin bağlı bulundukları makroekonomik ortamın farkına varması gerekmektedir(kur,enflasyon,faiz oranı), bağlı bulunduğunuz yerin sağlık ve afet sisteminin gelişmişlik düzeyinin de farkına varılması gerekmektedir. İkinci odaklanılması gereken mikroekonomik ortam yani ‘’bağlı bulunulan sektör ne durumda?’’ ve ‘’olası yahut gerçekleşmiş bir kriz döneminden nasıl etkilenmekte’’ bunlar tespit edilmelidir. Buna göre aksiyon alınmalıdır. Bu aksiyonlar, defansa geçmek yani operasyonu durdurmak yahut harekete geçmek olabilir. Buna firmalar kendi özdeğerlendirmelerini yaparak karar vermelidirler.