İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Yeni Medya ve İletişim








 Dijital Strateji Nedir? Dijital Stratejist Ne İş Yapar?


Dijitalleşme ile birlikte gelen dijital strateji; “dijital stratejist”, “dijital pazarlama stratejisti”, dijital strateji direktörü” gibi meslekleri hayatımıza sokmuştur.


Dijital Strateji Nedir? Dijital Stratejist Ne İş Yapar?

Strateji kelimesinin kökenine baktığımızda Antik Yunanca’daki “stratēgía” kelimesini buluruz. Bu kelime “stratós” (ordu) ve “ágō” (yönetmek, sürmek) kelimelerinden oluşan “stratēgós” (kumandan) kelimesinin türetilmesi ile ortaya çıkmıştır. Stratejinin Fransızca karşılığı anlamı tam olarak aktarıyor: ordu yönetme sanatı. Türk Dil Kurumu ise “İzlem. Bir ulusun veya uluslar topluluğunun, barış ve savaşta benimsenen politikalara destek vermek amacıyla politik, ekonomik, psikolojik ve askerî güçleri bir arada kullanma bilimi ve sanatı, sevkülceyş.” şeklinde tanımlamaktadır. Tanımdan da anlaşılacağı üzere stratejinin anlamı sadece ordu ile ilişkili olmaktan çıkmış, belirli hedef ya da hedeflere ulaşmak için uzun vadeli olarak planlanan, geliştirilen teknik ve uygulanan yöntemlerin tümünü kapsayan bir anlam genişlemesine uğramıştır.

Hedef kitlenin ve hedeflerin belirlenmesi, zaman çizelgelerinin oluşturulması, hedefleri gerçekleştirmek için kullanılacak yöntemlerin belirlenmesi, maliyet analizi gibi bir dizi adımı içeren strateji oluşturma dijital alanda önem kazanmıştır. Dijital dünyada yer alan hemen her sektör etkili ve doğru bir dijital stratejinin avantajlarından faydalanmak ister. “Kime, neyi, neden, ne zaman, nasıl, nerede?” anlatmak istiyoruz sorularına verilecek cevaplarla kurulacak dijital strateji markaları diğerlerinden ayıracak ve rekabet üstünlüğü sağlayacak bir yol haritası sunar. Kısaca dijital strateji; var olan pazarlama, tanıtım faaliyetlerine dijital pazarlama araçlarını ekleyerek marka bilinirliğinin, güvenilirliğinin artırılması ve yeni tüketicilerin kazanılmasını amaçlayan uzun vadeye yayılmış ve belirli ilkelere dayanan yol ve yöntemlerdir.

Dijital strateji, dijital pazarlama ile karıştırılabilir. Bu ikisi birbirinden farklı ancak birbirine bağlı iki kavramdır. Dijital strateji, dijital pazarlama çalışmalarının nasıl, ne zaman, nerede, kime, neden yapılacağını belirten yol haritası iken; dijital pazarlama, dijital pazarlama faaliyetlerinin ve kampanyalarının yürütülmesini içerir. Örneğin; Coca-Cola’nın genç hedef kitleye erişmek için Instagram’da bir kampanya yürütmesi dijital pazarlama; bu kampanyanın Instagram’da yürütülmesine ilişkin yapılmış hedef kitle analizi, bütçe ve zaman çizelgesinin planlanması gibi çalışmalar dijital strateji oluşturulması sürecini kapsar.

Dijital strateji ile birlikte “dijital stratejist”, “dijital pazarlama stratejisti”, dijital strateji direktörü” gibi meslekler hayatımıza girmiştir.

Dijital stratejist kimdir? Ne iş yapar?

Dijital stratejistler; bir marka ya da ajans içinde farklı departman ve ekiplerle çalışarak işletme, marka, pazarlama, teknoloji gibi karmaşık problemlerini çözümleyen kişilerdir. Problem çözme sorumluluğuna liderlik eden, müşterinin ihtiyaçları, istekleri ve arzuları ile şirketin çoğu zaman anlaşılması zor iş, marka ve pazarlama hedefleri arasındaki noktaları birleştirmeye yardımcı olan kişilerdir. En yetkin dijital strateji uzmanları, bir iş analistinin yapacağı gibi iş açısından zorlukların ne olduğunu net ve ayrıntılı bir şekilde anlamak için iş birimi paydaşlarla birlikte çalışır.

Dijital stratejist:

Web varlığı ve erişimi için strateji ve içerik oluşturma,
Web trafiği performansını analiz ve optimize etme,
Potansiyel müşteri yaratmak için yeni topluluklar belirleme,
En son dijital pazarlama araçlarını ve teknolojilerini araştırma,
Trendleri tahmin etmek için SEO / SEM, pazarlama ve satış ölçümlerini izleme,
Güçlü müşteri ilişkileri kurma,
Tüketici motivasyon ve isteklerini analiz etme ve veri analizi yapma,
Bunları birden çok ekip (yaratıcılık, satış ve pazarlama gibi) ve organizasyonlarda çalışarak koordine etme ve yürütme işlerini yapan kişiler olarak marka ve ajanslarda merkezi roller üstlenmektedir.