İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Reklamcılık








 Dört Bir Yanı Pembeye Boyayan Barbie’nin Pazarlama Stratejisi


Son günlerde sinemayla ilgili olsun olmasın herkesin karşısına çıkan ve konuşmadan edemediğimiz bir fenomen var karşımızda: Barbie.


Barbie’nin çıkış noktası Alman Bild gazetesinde Reinhard Beuthien tarafından yapılan karikatürlerin ana kadın karakteri Bild Lili’dir. Mattel şirketinin kurucusu Ruth Handler 1956 yılında Avrupa seyahati sırasında bu karakteri keşfetmiştir. 1959 yılında da New York Uluslararası Oyuncak Fuarı’nda halka sunmuştur.

Greta Gerwig’in yönettiği Barbie filminin vizyona girmesiyle birlikte filmin tanıtımı için çok etkili bir pazarlama stratejisi izlendiğini görüyoruz. Barbie pazarlama ekibinin tüm dünyayı Pantone 219-C numaralı pembe renge boyadığını söylesek yanlış olmaz.

Pazarlama ekibi Barbie için hayranların Barbie dünyasına dahil olabileceği bir yapay zekâ uygulaması geliştirdi. Selfie Generator isimli sayfaya hayranlar fotoğrafını yükleyip Barbie temalı selfielerini oluşturabiliyorlar. Bunun yanında bazı şehirlerde sadece düz pembe renk ve Barbie logosunun olduğu billboardlar asıldı. Bu denli minimal bir billboard çalışması Barbie’nin marka bilinirliğinin ne denli yüksek olduğunu bir kez daha ortaya koymuştur.

Barbie temalı X-box oyun konsolundan Burger King Pink Burger ve Milkshake’e kadar birçok marka Barbie ile ilgili ürünler de çıkarmıştır. ALDO Markası ayakkabı koleksiyonu, Zara kıyafet koleksiyonu çıkarmıştır. NYX markası Barbie temalı makyaj malzemeleri çıkartırken, Barbie temalı halı bile üretilmiştir.

Barbie filmi, tüm dünyada inanılmaz ses getiren bir pazarlama stratejisiyle ortaya çıkmasının yanı sıra aynı anda vizyona girdiği Oppenheimer filmiyle birlikte de pazarlamasını zenginleştirmiştir. “Barbienheimer” gibi bir ifade türemiş ve iki projeyi birleştiren görseller, twitler sosyal medyada esprili şekilde yer bulmuştur.