İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Reklamcılık








 Dr. Öğr. Üyesi İpek Sucu’dan Metaverse’teki Reklam Uygulamaları Hakkında Yazı


Reklamcılık bölümü öğretim üyesi ve bölüm başkan yardımcısı olan Dr. Öğr. Üyesi İpek Sucu Sosyocom için yazmış olduğu Dijital Evrende Pazarlama ve Reklamcılıkta Değişimin Yeni Bir Mecrası Olarak Metaverse Uygulamaları başlıklı bir yazı kaleme aldı.


Sucu metaverese reklam uygulamaları hakkında şunları dile getirdi: “Günümüz dünyasının en dinamik, ve teknolojik gelişmelerden en hızlı etkilenen alanlarından biri dijital pazarlamadır. Dolayısıyla güncellemeler ve yeniliklere hakim olarak “ilk kullanan” konumunda olmak, pazarlamacıları ve markaları öne çıkaracak olmazsa olmazlardan biri denilebilir. Dolayısıyla Metaverse için, markalar, pazarlamacılar ve reklamcılar adına konuya bir an önce dahil olunması gereken bir alan diyebiliriz. Metaverse, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve nesnelerin internetinin (IoT) birleşimidir ve hepsine tek bir arayüz üzerinden erişilebilir. Bunu Google Earth ile Second Life'ın Tinder ile buluşması olarak düşünebilirsiniz. Metaverse, markaların tüketicilerle iletişim kurma şeklini, pazarlamacıların yeni müşterileri nasıl bulduğunu, şirketlerin pazarlama harcamalarını nasıl optimize ettiğini ve tüm kanallarda reklam kampanyalarının nasıl oluşturulduğunu ve yürütüldüğünü değiştirecek.

Tüketicilerin beklentilerini anlayarak deneyimlerini kişiselleştirmenin markalar için ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Bu noktada Metaverse’ün de kişiselleştirme ve daha iyi deneyimler sunma noktasında önemli bir alana sahip olacağı aşikârdır. Metaverse, önceleri oyunlar ve filmlerden oldukça aşina olduğumuz sanal bir dünyayı ifade ediyor. İnternetin yeni nesli olarak da adlandırılan Metaverse, kendi evrenimiz dışında istediğimiz kişi olabileceğimiz, evimizden çıkmadan dünyayı gezebileceğimiz hatta sanal bir zaman yolculuğu bile yapabileceğimiz bir teknoloji olarak karşımıza çıkmaktadır.

İnsanlar ilgi alanlarını sergilemek amacıyla koleksiyon oluşturmayı seviyorlar ve bu ilgilere karşılık verebilmek için Metaverse kullanılabilir. Bunun en iyi örneği, Alessandro Michele'in kreatif direktörlüğü altında 100. yılını kutlayan Gucci’nin, Roblox tarafından sağlanan Gucci Garden deneyimi diyebiliriz. Burada koleksiyoncu odası adı verilen ve kullanıcıların sanal alanda sınırlı sayıda ürün satın almalarına olanak tanınan bir deneyim sunuldu. Üstelik çanta bir NFT de değil, yani yalnızca Roblox evreninde bulunan dijital bir varlık. Roblox evreni dışında hiçbir değeri, kullanılabilirliği ve aktarımı söz konusu değil. Markalar için avatarlara ürün satmak harika bir iş kolu ortaya çıkaracak. Bu tür iş birlikleri için şimdiden harekete geçen birçok marka bulunuyor. Gucci de bunlardan biri. Kısa bir süre önce Metaverse evreni için oldukça elverişli ve çevrimiçi bir oyun olan Roblox’taki Gucci Garden etkinliğinde Gucci, oyunculara oyun içinde kullanabilecekleri Gucci markalı ürünler satmıştır. Benzer şekilde, spor ayakkabı uygulaması Aglet, spor ayakkabılarını, oyunları ve alışverişi birleştiren bir Metaverse olan "sneakerverse"i yarattı. İlginç bir şekilde, platformun sanal spor ayakkabısı olan Aglet 1, oyuncular arasında o kadar popüler oldu ki şirket artık gerçek hayatta üretime geçmek üzeredir.

Warner Bros., Hyundai ve Gucci gibi markalar kendi sanal dünyalarını kurdular; Coca-Cola, Anheuser-Busch ve Crockpot, kendi NFT’lerini satarak Metaverse’e ayak basıyorlar. Sephora, Nike ve HBO, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) teknolojilerini kullanarak kullanıcılarına fütüristik bir deneyim sunuyorlar. Pazarlama otomasyonu, tüm kanallarda kişiselleştirilmiş pazarlama kampanyaları oluşturmak için yazılım ve verilerin kullanılmasıdır. Pazarlama otomasyonu müşteri personaları oluşturmak, müşteri verilerini analiz etmek ve ardından tüm müşteri temas noktalarında kişiselleştirilmiş içerik sunmak için kullanılır. Pazarlama otomasyonu bir pazarlama aracıdır.

Özellikle Z kuşağı olarak yeni nesli hedef kitle olarak gören Metaverse reklamları sağlık, eğlence, spor ve teknoloji olmak üzere birçok sektörü etkisi altına almaya başladı. Bu etkilenmeden Reklamcılık sektörü de payını almaya başladı. Dijital ve sanal bir evren olan Metaverse, reklamcılık sektörünü adeta patlatacak bir potansiyeli barındırmaktadır. Metaverse reklamları ile ilgilenmeyen markalar teknolojinin baş döndürücü yolculuğunda yok olurken yeni birçok reklam alanı da Metaverse sayesinde dirilecektir. Gerçek dünyadaki neredeyse her şeyin yer aldığı bir dijital evren olarak tanımlanan ve son zamanların en popüler teknolojisi haline gelen Metaverse, günlük hayata daha çok girerken; pek çok marka da reklamlarını ve deneyimsel pazarlama çalışmalarını bu alana taşımaya başlamıştır. Metaverse reklamların gelecek dönemlerde daha da yaygınlaşarak pazarlama ve reklam dünyasında markaların vazgeçemeyeceği trendleri arasında olacağını söylemek mümkündür.”