İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi - iisbf@gelisim.edu.tr

Reklamcılık








 Yükselen Pazarlama Trendi: Fijital Pazarlama


Ekonomik, teknolojik, sosyal vb. değişikliklerle birlikte tüketici ihtiyaçları ve dolayısıyla davranışları da günden güne değişmektedir. Değişen bu tüketici davranışları pazarlama uzmanlarının da tüketicilere ulaşmak için farklı ve yaratıcı yollar bulmasını gerektiriyor. Bu bağlamda uzmanların son dönemde artan bir şekilde en çok kullandığı pazarlama türü ise fijital pazarlama olmaya başladı. Fijital kelimesi, fiziksel ve dijital kelimelerinin bir araya gelmesinden oluşmaktadır. Fijital pazarlama ise tüketiciler ile ürünler ve markalar arasında hem fiziksel hem de dijital bir köprü kurulmasına yönelik, yeni nesil bir pazarlama yöntemidir.


Fijital pazarlama yönteminde dijital satış noktaları, web siteleri ve mobil uygulamalardan geleneksel pazarlamanın deneyimlerine kadar her yol birleştiriliyor. Bu şekilde markalar tüketicileri kendileri ile etkileşime girmeye teşvik etmek için farklı ve yeni yollar geliştiriyorlar. Ortak deneyim etrafında toplanan müşteriler, bu deneyimi sunan markayla ilişkisini daha güçlü şekilde inşa ediyor. 

PwC’nin Ağustos 2022 tarihli güncel araştırması, tüketicilerin neredeyse %80’inin satın alma kararını fiyattan bağımsız, yaşadıkları deneyimlerle verdiğini söylüyor ve rakamlar da bunu destekliyor. Bu da pazarlama uzmanlarının müşteri deneyimi yaratabilmeleri için sıklıkla fijital pazarlamaya başvurmalarının önünü açıyor. Bu pazarlama yöntemi sıklıkla restoranlar, marketler, mağazalar ya da oteller gibi fiziksel alanlarda tüketiciler ile bir araya gelen ürünler için oldukça kullanışlı.

Fijital pazarlama yöntemini ilk kez McDonald’s kullanmıştır. Ünlü marka, Stockholm mağazasında Pick N Play isimli bir interaktif açık hava kampanyası düzenlemiştir. McDonald’s bu kampanyasında geleneksel pazarlama yöntemi olan dış mekân tabelaları ile dijital teknolojileri birleştirmiştir. Müşteriler, akıllı telefonlarıyla billboardlarda görünen oyunları oynayarak ödüller kazanırken markanın kampanyalarından da haberdar oldular.

Günümüzde gittikçe kullanımı artan bu yöntem, markaların kullanıcıları ile daha fazla etkileşime girmesini sağlaması açısından oldukça yararlıdır. Dijital öğelerin fiziksel öğelerle buluştuğu, yaşamdan ve sanattan ilham alan, çevre ve sürdürülebilirliği de dâhil eden fijital pazarlama yaklaşımı, müşteriler tarafından takdir edilirken markaların bilinirliğini arttırdığı ve cirosunu da arttırdığı için ilerleyen süreçte Türkiye’de de daha fazla sayıda örneğini görmeye devam edeceğimiz bir pazarlama yöntemi.